Categorieën
Google Ads Google Shopping Online Marketing

Opzetten van een Google Shopping campagne? Klaar in 3 stappen!

Intro

In deze blog vind je alles over het opzetten van een Google Shopping campagne. Binnen drie eenvoudige stappen heb je een campagne zo gemaakt! 

Vooraf 

Google Shopping is een van de de producten binnen Google Ads en is ideaal voor de verkoop van producten voor webshop’s. Hierbij worden advertenties van producten weergegevens in het zoeknetwerk van Google. Deze resultaten geven de bezoekers direct een goed overzicht van de producten die te koop zijn binnen verschillende webshops. Het grootste voordeel van het adverteren met een Google Shopping campagne is dat de bezoeker al beschikt over de belangrijkste productinformatie voordat hij/zij op jouw website beland. Het conversiepercentage is om deze reden vaak een stuk hoger dan bij reguliere test advertenties. Daarnaast wordt jouw budget daardoor optimaal besteed!

Voordat je aan de stappen kan beginnen is het vereist dat je te eerste een Google Ads account aangemaakt. Daarnaast is het noodzakelijk dat je beschikt over een werkende webshop met een online betaal functionaliteit. Voordat je de campagne kan activeren zal Google een test order plaatsen om te beoordelen of de webshop goed functioneert. 

Stap 1: Maken van een Productfeed

Een productfeed is een overzicht van alle specificaties van jouw producten. Aan de hand van deze gegevens worden de advertenties gegenereerd en weet Google wanneer jouw advertenties getoond moeten worden. Op deze pagina vind je alle informatie over de vereiste productspecificaties vanuit google. De feed kan worden aangeleverd binnen verschillende bestandsformaten zoals xtx of csv.

Er zijn verschillende partijen (zoals Channable) die jou kunnen helpen bij het opzetten en automatiseren van deze feeds. Wanneer je een klein aantal producten hebt(max. 50) en je aanbod niet snel verandert kan je kiezen om dit handmatig op te zetten. Hier vind je een template van een productfeed: example_feed_xls

Stap 2: Aanmaken Merchant Center account  

Nu je je productfeed op orde hebt is de volgende stap deze te uploaden in het zogenoemde Merchant Center. Dit is een onderdeel van Google waarbij alle productinformatie wordt verzameld en bijgewerkt. Hiervoor dien je eerst een Merchant Center account aan te maken en deze te koppelen aan je Google Ads account. Maak een account aan via de onderstaande link:

https://merchants.google.com/

Stap 3: Opzetten Shopping campagne binnen Google Ads

Nu we de productfeed hebben toegevoegd aan het Merchant Center account en deze hebben gekoppeld aan je Google Ads account kunnen we een Google Shopping campagne aanmaken.

Klik binnen jouw Google Ads account op het + nieuwe campagne aanmaken. Kies hierna voor het doel: SALES. Daarna kies je voor het campagnetype: SHOPPING. Vervolgens krijg je de mogelijkheid om jouw aangemaakte Merchant Center account. Vervolgens kies je jouw gewenste bieding instellingen en jouw product categorieën. Zodra dit allemaal is gelukt ben je klaar en kan de verkoop beginnen!

Mocht je vragen hebben over deze blog? Neem dat contact op!

Categorieën
Begrippen Online Marketing

Het begrip online marketing, wat betekend dat nou eigenlijk?

De term online marketing net als de term internet marketing een erg breed begrip. In essentie is het een verzamelnaam voor alle mogelijke manieren waarin de online reclame maakt. Dus via een internet verbinding. De meeste voorkomende platformen waarop reclame wordt gemaakt zijn zoekmachines zoals Google/Bing en social media kanalen zoals Facebook en Instagram. Het voordeel van online adverteren ten opzichte van offline is dat alle prestaties in de meeste gevallen goed te meten zijn. Hierdoor zie je snel of jouw campagnes goed of slecht presteren en kan je ieder moment bijsturen of optimaliseren.

Categorieën
Online Marketing Re-targeting

Wat is Retargeting en wat kan ik er precies mee?

De online winkelier van tegenwoordig is steeds kieskeuriger wanneer het gaat om online aankopen. Ze zijn hierdoor snel geneigd om verschillende diensten of producten te vergelijken bij verschillende aanbieders. Hierdoor is de kans dat jij jou product of dienst verkoopt aan bezoekers die jouw website voor de eerste keer bezoeken steeds kleiner. Om deze bezoekers terug terug jouw website in te krijgen kan je gebruik maken van retargeting. Bij retargeting wordt de informatie van jouw bezoekers opgeslagen en gebruikt om deze te bereiken op andere website of platformen.

Op welke websites kan ik retargeting toepassen?

Zoals hierboven is besproken zijn de grootste kanalen die je kan gebruiken voor jouw retargeting campagnes Facebook/Instagram en Google. Beide platformen bieden een ruime mogelijkheid aan om jouw huidige bezoekers op de momenten te bereiken die jij graag wilt. Wanneer je retargeting wilt toepassen via Google is het noodzakelijk om Google Analytics te installeren om jouw website of webshop. Door dit te installeren kan Google informatie over jouw bezoekers opslaan en daardoor later gebruiken voor retargeting.  Via Facebook gaat het een soort van gelijk. Om retargeting op Facebook/Instagram toe te passen is het belangrijk dat je de zogenoemde pixel op jouw website of webshop implementeert. Een uitleg over hoe je dat doet vind je hier! Deze pixel zorgt net als Google Analytics ervoor dat Facebook informatie krijgt van jouw bezoekers.

Belangrijk!

Wanneer je informatie gaat bijhouden op jouw website of webshop is het belangrijk dat je houd aan de privacy en cookiebeleid. Meer informatie hierover vind je hier!